Dezastrul Administrației Astrid Fodor: Doar 60% din bugetul Sibiului a fost cheltuit în 2023. Departamentele Dezvoltare, Cultură, Sport, Transporturi nu și-au realizat proiectele bugetate

Excedent bugetar de 225 milioane de lei la finalul anului trecut, conform bilanțului execuției bugetare din 2023 dezvăluit de Primăria Sibiu în cadrul proiectului aprobat de Consiliul Local Sibiu, în data de 28 mai. Cifrele din acest document arată cât de mare este întârzierea Sibiului și de ce proiecte importante, precum pasaje rutiere, parcări, piață, sala de spectacole și multe altele, stagnează. „Nu sunt bani”, spunea Astrid Fodor, care de fapt stătea pe o grămadă de bani necheltuiți.

În acest timp, orașul are nevoie urgentă de o mulțime de proiecte care să înceapă să fie construite. Proiectul poate fi consultat pe site-ul Primăriei Sibiu, sibiu.ro.

Potrivit cifrelor publicate de Primăria Sibiu în proiectul aprobat, Sibiul a intrat în anul 2023 cu un excedent bugetar de circa 85 milioane de lei, bani rămași necheltuiți în 2022. Bugetul orașului aprobat la început de an a fost de 890 milioane de lei, acesta fiind apoi suplimentat la 954 milioane de lei. Finalul de an arată însă dezastrul: au fost cheltuiți 640 milioane de lei, adică aproximativ 60% din ce ar fi trebuit să fie construit.

Asta înseamnă că Primăria Sibiu, primarul Astrid Fodor și-au propus să facă mai mult decât pot, au o echipă incapabilă să dezvolte proiecte majore și țin pe loc Sibiu.

Alte orașe din Transilvania, precum Timișoara sau Brașov, au reușit să atingă în 2023 bugete record de investiții, atrâgând sume uriașe din fonduri europene.

Conform datelor preluate de TurnulSfatului.ro, cheltuielie pe capitole arată că Primăria Sibiu și-a realizat planul cel mai bine la „combustibili și energie” (aproape 95%), „sănătate” (94,3%) și „agricultură și silvicultură” (93%). Sunt cheltuieli cu subvențiile la energia termică (din 920.000 lei s-au cheltuit de 871.295 lei), bani pentru administrarea fondului forestier (cheltuieli de 883.483 lei dintr-un buget de 950.000 lei aprobat). La capitolul „Sănătate” s-au cheltuit 14,5 milioane lei, din care peste 7,5 milioane de lei au fost finanțați medicii și asistenţii medicali care îşi desfăşoară activitatea în școli şi asistenţa publică comunitară. Pste 4 milioane de lei au fost destinați proiectelor de pe Agenda Sănătății.

În capitolul „Autorități publice”, bugetul alocat a fost de 48.951.570 lei, iar cheltuielile realizate au însumat 34.469.569 lei, reprezentând 70,42%. Majoritatea fondurilor au fost direcționate către cheltuieli de funcționare (29.410.166 lei), care au inclus întreținerea și reparațiile imobilelor, taxe judiciare, operațiuni de cadastru și servicii de mentenanță IT. Cheltuielile de capital au atins 4.659.349 lei, destinate în principal achiziționării de echipamente IT și extinderii sistemelor de monitorizare​​.

Ca și în alți ani, cel mai mare buget l-a avut capitolul „Transporturi”, cu prevederi de 284.525.060 lei. Din această sumă s-au cheltuit 185.955.474 lei, adică 65,36%. Fondurile au fost alocate pentru siguranța circulației (3.558.152 lei), reparații străzi (18.076.314 lei) și alte activități, cum ar fi întreținerea instalațiilor de semaforizare și marcajele rutiere​​.

În domeniul „Învățământ”, cheltuielile totale au fost de 83.489.600 lei, față de un buget rectificat de 123.858.350 lei, adică un grad de execuție de aproximativ 67,4%. Proiectele notabile au inclus amenajarea terenurilor de sport la diverse școli și reabilitarea unor clădiri școlare​​.

În ceea ce privește Cultura, cei mai mulți bani i-a primit Teatrul Național Radu Stanca – 22,5 milioane de lei. În total, la acest capitol s-au cheltuit aproape 60% din bugetul aprobat inițial: 89 de milioane în loc de 150 de milioane de lei. Alte 14 milioane de lei au fost investiți pentru amenajarea zonei de agrement Obor, locuri de joacă pentru câini și documentațiile pentru terenurile de sport din Păltiniș.

De departe, cea mai mare sumă a fost destinată achiziției de construcții și imobile – cu referire la terenul Tursib și Fabrica de Cultură, în documentul primăriei fiind menționată suma de aproape 54,5 de milioane de lei. Aceste cheltuieli au fost incluse la capitolul „Locuințe, servicii și dezvoltare publică”. Chiar și așa, capitolul rămâne cu o execuție puțin peste jumătate din bugetul aprobat inițial – 91 de milioane de lei din 157,4 milioane (57,8%).

După cum se vede din tabelul prezentat de Primărie, cele mai slabe execuții l-au avut exact capitolele vitale pentru un oraș: Dezvoltare Publică (57,85%), Cultură, Religie, Sport (59,45%) și Trnsporturi (65,36%).

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *